Let's take a trip!

Seoul: WTF

Aangekomen in Seoul ondervonden we direct dat Zuid Korea veel meer ontwikkeld is dan de andere landen waar we tot nu toe zijn geweest. Het vliegveld lag een eindje van de stad vandaan waardoor de taxi rit om 9 uur sochtends richting de stad ook wel direct even een pijnlijk bedrag was vergeleken met de rest van de taxiritten die we hebben gehad. Vergeleken alles wat we tot nu hebben gedaan overigens.

Dag 1 in Seoul bestond vooral uit uitzoeken wat we in godsnaam in deze stad moesten gaan doen. Sochtends hebben we direct besloten dat we een tour wilde doen richting DMZ, de demilitarized zone tussen Zuid Korea en Noord Korea, het strengst bewaakte stuk uit het land. Daarna zijn we richting de vismarkt gegaan, waar we een enorm gebouw aantroffen met voornamelijk nog levende vis, dat was ook nieuw. Na een tijdje rondgelopen te hebben en te hebben gekeken naar al het bijzondere wat er op deze markt gebeurde konden we het niet laten om een mooi stukje zalm te kopen. We hadden het al een beetje begrepen, maar toch keken we best wel op toen de verkoper ons stuk vis aan een vrouwtje gaf en die gebaarde ons om mee te komen. Na een paar kleine straatje naast het pand kwamen we in haar restaurant terecht, waar ze ons vroeg of het we het op debarbecue wilde hebben of alssashimi. We kozen voor de barbecue (waar we misschien wel een beetje spijt van hadden) kwam de zalm toch wel heel perfect terug en hebben we heerlijk avondeten gehad.

In Seoul staat een enorme uitkijktoren, de N Seoul Tower, die vanaf de honderden meters hoge heuvel nogals 256 meter de lucht in gaat. Dit was dus we een must do in Seoul. Helaas was het weer niet heel lief voor ons, was het nogal bewolkt en zijn de foto's niet mooi uitgepakt, maar de ervaring om de enorme stad van zo hoog te bekijken was toch wel erg uniek!! Wat ook een erg indrukwekkend moment in Seoul was, was de wisseling van de wacht bij het Koninklijk paleis. Een half uur durende seremonie waar de wachters voor de ingang van de poort (dat inmiddels gewoon een touristische trekplijster is geworden) omwisselden. Als het vroeger echt op deze manier is gegaan, kan ik niks anders dan respect hebben voor zulke tradities.

Maar zoals enkele misschien al op facebook hebben gezien, was het meest bijzondere dat ik in Seoul gedaan heb wel een bezoek brengen aan de grens met Noord Vietnam. Wat een bizarre ervaring. De busreis richting de grens duurde ongeveer een uur, waarna er 4 militairen onze bus inkwamen en 1 daarvan begon onze paspoorten te controleren en te kijken of we geregistreerd stonden als bezoekers voor die tour. Daarna reden we door naar het centrale punt, waar we van bus zouden wisselen en in een militaire bus zouden stappen. Op dat punt werden onze paspoorten nogmaals gecontroleerd en konden we in de volgende bus stappen. De bus werd begeleid door een militair voertuig voor de bus en twee militairen in de bus. Eenmaal uitgestapt moesten we een lange rij maken en achter elkaar richting de grens lopen. Er mocht niet gewezen worden, uit de lijn gestapt worden of foto's gemaakt worden zonder dat de tourguide dat aangaf. Na een kleine wandeling arriveerde we bij de grens dat bestond uit Zuid Koreaanse soldaten aan de ene kant van een stenen verhoging, en Noord Koreaanse aan de andere kant, dat was dan ook de grens. Midden op de grens staan enkele blauwe gebouwtjes, waar bijvoorbeeld besprekingen worden gehouden. Een van de huisjes mochten wij binnen en jawel, ik heb maarlieft 5 minuten doorgebracht in Noord Korea, zonder visum!! Eenmaal terug bij de bus ging de tour verder en reden we langs een aantal speciale plekken, een daarvan was de "bridge of no return". Toen in 1953 de oorlog afgelopen was, konden gevangen terug naar het andere land. De gevangenen mochten echter zelf kiezen of ze van zuid naar noord zouden willen (of andersom) of liever in zuid wilden blijven (of andersom). Zoals de naam al zegt, zodra je voor een van de twee zijde gekozen had, was er geen terugkeer meer mogelijk.

Al met al een dag die een heleboel beschrijvingen kan krijgen. Bijzonder, indrukwekkend, angstaanjagend maar vooral heel erg bizar. Dat een dergelijke situatie mogelijk is, is toch wel erg bijzonder.

Savonds hadden we direct het vliegtuig richting Jeju Island, het grootste eiland van Zuid Korea. Dit vulkanische eiland bestaat uit (vrij logisch) een aantal vulkanen en prachtige stranden en watervallen. Vandaag hebben we een lave cave bezocht, een 7 kilometer lange grot die ontstaan is doordat de lava door de aarde een weg moest vinden. Een prachtig stukje natuur dat je weer doet beseffen hoe klein je bent in deze wereld. Dat heb ik nu toch al een behoorlijk aantal keren gevoeld moet ik zeggen.

Morgen ochtend ga ik nog voor zonderopgang een vulkaan beklimmen die inmiddels niet meer actief, sterker nog, het heeft de vorm van een soort kom omdat het 5000 jaar geleden, toen het nog onderwater lag, ontploft is.

Foto's komen eraan! Tot snel maar weer!

Kus

oma Will

Hoi Bram, alweer een spannende ervaring beleefd, welke je niet gauw zult vergeten. Het geeft denk ik ook wel een benauwde ervaring. Ga nu maar verder genieten van je vulkanische tour, is ook een belevenis, lekker eten en genieten van de omgeving. Wees voorzichtig!!! dikke kus van oma

Terry en Peter

Fijn om te lezen wat je allemaal beleeft. Dit vergeet je niet zomaar. Geniet nog lekker van alle avonturen. Liefs

ruud en ans

Mooi verhaal, Bram..
Het is echt genieten voor je, wat een belevenis.

Mina

Jeetje wat een belevenis,geniet ervan. Heerlijk om op deze manier mee te kunnen genieten oa de foto's xx

Q

Best Q-rieuze belevenis... Knap beschreven, omdat ik voel wat jij gevoeld hebt toen je daar rondliep en stond. Ik lees zelfs door de regels heen hoe deze reis je langzaam begint te vormen tot een nog wijzer, mooier mens dan je al was. Iemand die straks weet wat er te koop is en daardoor exact wat hij zelf belangrijk vindt in het leven. Mooi, mooi, mooi. Thanks for sharing, not only the fun... but also the shivers ;).

Mams

Trots wat jij allemaal meemaakt. Nog eventjes dan zien we elkaar weer!!

Ronald

Ongelofelijk. Ben net in Berlijn geweest waar soortgelijke situatie jarengeleden aan de hand was aan de DDR kant. Erg indrukwekkend.