Let's take a trip!

Halong Bay en Sa Pa

Zoals ik in mijn vorige blog aangaf had ik nog een aantal dagen te gaan in Vietnam. Inmiddels zitten die dagen erop, heb ik Halong Bay, Sa Pa en het lichaam van Ho Chi Minh bezocht en zal ik aankomende nacht om 1.45 (20.45 Nederlandse tijd) richting Zuid Korea vliegen!

Halong Bay was mijn eerste bestemming sinds mijn laatste blog. De tour bestond voornamelijk uit relaxen en genieten van de uitzichten van de lymestone rotsen en de prachtige wateren vanuit de boot en vanuit een kano. Tijdens de kano tocht bezochten we nog een meer helemaal vol kwallen, van kleintjes tot de grootste kwallen die ik ooit heb gezien. Aangekomen op ons privé eiland hebben we weinig meer gedaan, dag 2 bestond ook uit relaxen op het strand en hebben we aan het eind van de dag nog een trek van 20 minuten gedaan naar een ander strandje voor de zonsondergang. De 2 nachten op dit eiland waren zeer bijzonder, beide nachten werden we getrakteerd door bliksemshows die ik nog nooit eerder heb gezien, waanzinnig. Minpuntje aan deze trip: ik heb kennis mogen maken met bedbugs. Wat. Een. Ellende. Dag drie maakte echter veel goed door een prachtige, loodzware trek naar een van de hoogste punten in Halong Bay met een prachtig viewpoint, zje de foto’s!

Terug in Hanoi stond ons een bijzondere ervaring te wachten: een bezoek aan het lichaam van Ho Chi Minh. In Vietnam is Ho Chi Minh alles, iedereen aanbid alles wat deze man gezegd en gedaan heeft. De man zelf vond dat hij niet begraven mocht worden, omdat een lichaam in de grond ervoor zorgt dat de boeren dat stukje grond niet meer kunnen gebruiken. Er werd gekozen om het lichaam op te zetten en die word nu dagelijks van 8 tot 11 in de ochtend door duizenden mensen bezocht. Hij word 24 uur per dag door 4 bewakers rond de kist bewaakt, en rond het pand nog tientallen andere bewakers. Bijzonder, als je het mij vraagt.

Voor we vertrokken naar Sa Pa hebben we helaas afscheid moeten nemen van onze Amerikaanse vriend Kyle, die zijn reis voortzet in Singapore en Australië. De bus naar Sa Pa vertrok vroeg de volgende ochtend en rond 2 uur begon de trekking door de rijstvelden heen. De hoogteverschillen in de bergen zorgen er voor dat de rijstvelden gebouwd worden in verdiepingen, wat voor een geweldig uitzicht zorgt. Een 4 uur lange trekking door de rijstvelden bracht ons uiteindelijk bij onze homestay, waar we een ijskoude douche konden nemen en ons laatste Vietnameze avondmaal hebben mogen nuttigen. Savonds zijn we nog kort in een barretje geweest, die toevallig een Nederlandse eigenaar had en waar we eindelijk eindelijk eindelijk weer een keer kaasblokjes met mosterd hebben gegeten. De eerste goede kaas sinds ik weg ben.

Inmiddels lig in een slaapbus, na een nacht in de homestay te hebben doorgebracht, op weg naar Hanoi. Vanmiddag gaan we nog even naar een zwembad, sluiten we de avond af met een biertje bij onze vaste veel te kleine plastic stoeltjes bar, en vertrekken we naar het vliegveld voor ons volgende avontuur: Zuid Korea! Zin in!!!

Tot snel maar weer!

Hanoi Rocks

Hanoi is de hoofdstad van Vietnam en ligt in het noorden van Vietnam. Gistermiddag ben ik aangekomen na 2500 kilometer op mijn Honda Win te hebben afgelegd. Een tocht die mij zo gek gemaakt heeft op vietnam dat ik er alleen maar liefde voor heb. Vanaf Hoi An, de stop na mijn vorige post, heb ik de Ho Chi Minh trail afgelegd, een tocht door bergen en kleine dorpjes.

Wat. Een. Pracht.

Op die weg ligt een dorp, genaamd Phong Nha, met ongelofelijk veel grotten in de omgeving. Hier heb ik de Phong Nha cave bezocht. We zijn 4.5 kilometer de grot in geweest, waarvan we de eerste 2 kilometer moesten kajaken. Daarna zijn we gaan lopen en zwemmen. Het zwemmen door de grot was zeer bijzonder, het was erg donker en de stroming was behoorlijk sterk. Eenmaal aangekomen bij het eindpunt hebben we nog even kort alle lichten uit gedaan en in het zand gelegen. Ervaren hoe is om op een plek te zijn waar het echt compleet zwart is was een van de indrukwekkenste dingendie ik heb meegemaakt.

Een aantal dagen later arriveerde we in Ninh Binh, een stad waar de kalksteen bergen overal te zien zijn. Hier hebben we een twee uur durende boottrip gedaan, in een prachtige groene omgeving met overal indrukwekkende bergen om ons heen.

Onderweg hebben we geslapen in een aantal plekken waar ik vaak het idee had dat wij de eerste blanken daar waren. De aandacht ("attraction mode: activated" waren woorden die dagelijks uitgesproken werden) van alle locals was onbeschrijfelijk. Van kindjes van 2 jaar tot oude mensen van zeker 200, ze zwaaien allemaal en kijken je eindeloos lang aan. Ze zijn vriendelijk, iedereen lacht en is geïnteresseerd in je. Ze proberen gesprekken te voeren zonder 1 woord engels te kunnen. Wat heb ik genoten.

Vietnam heeft me ongeveer 10 soorten bier gegeven, ik heb kip gegeten, beef, buffalo, konijn en bizar veel verschillende soorten vis. Alles was heerlijk en nu ben ik ook nog eens in de voedselhoofdstad van Vietnam: Hanoi. Ik verblijf hier tot de 12de, zal vanuit hier een bezoek plegen aan sapa en halong bay en vertrek daarna.

Ik heb lang getwijfeld over de volgende bestemming. Na veel denken besloot ik om naar India te gaan, maar na een uurtje googlen bleek dat de goedkoopste mogelijkheid om daar te komen, inclusief visum, onbetaalbaar bleek te zijn. Toen bedacht ik Myanmar, daar regent het de komende 3 weken iedere dag. Toen bedacht ik de Filipijnen, zelfde verhaal. Toen bedacht ik Maleisië, maar na wat onderzoek besloot ik dat ik daar geen 4 weken wil blijven. Dus, wat nu? Jazeker mensen, op 12 juli zal mijn vlucht vertrekken naar Zuid-Korea. Eerste stop: Seoel. Na Tokyo de grootste stad op aarde. Ik ben benieuwd!!

Foto's komen eraaaan.

Tot snel! Bram

Motorbiken in Vietnam!

Het is (alweer, sorry..) even geleden dat hier wat gepost heb, maar ik leef nog! Mijn reis vervolgde zich naar de hoofdstad van Cambodja waar ik naar de killingfields ben geweest. Een erg indrukwekkende ervaring, waar ik veel heb geleerd over de verschrikkelijke tijd in Cambodja zoals ik eerder beschreven heb. Het was echter alweer snel tijd om te vertrekken, want ik werd opgewacht in Ho Chi Minh City door Jorn, de jongen die ik op dag 1 in Bangkok leerde kennen en waar ik 4weken mee samen heb gereisd. Aangekomen in Saigon was het op dag 1 al raak, ik kocht een Honda Win en het plan om vietnam door te rijden met een motor werd op dat moment werkelijkheid!

Eerste stop: de cu chi tunnels. Een verzameling van tunnels die de vietnamezen gebruikte om onder te kunnen duiken tijdens de bombardementen in de vietnam oorlog. Een erg interessante stop, waar ik ook nog even de tunnels in gekropen ben met mijn veel te grote blanke lichaam. De volgende ochtend zijn weer begonnen aan de roas trip en als eerste zijn we naar Mui Ne gereden, een stad aan de kust en daar heb ik eigenlijk niks anders gedaan dan eten, zwemmen, drinken en slapen. Vanuit Mui Ne ging de tocht naar Dalat. Dalat ligt echter niet aan de kust, maar op 1500 meter hoogte in de bergen. De tocht was dus vooral klimmen, maar dat betekende dus ook dat de viewpoints die we tegen kwamen adembenemend waren. Dalat is misschien wel een van de mooiste steden die ik heb gezien in Azië. Het ligt hoog, het is dus wat frisser, en de wegen door de stad gaan dan ook overal omhoog en omlaag. Er zijn veel leuke restaurantjes, een heel gezellig hostel en rond de stad een hele hoop watervallen. Na een flinke hike die we zelf ondernomen hadden (gids was verplicht maar dat vonden we onnodig duur) hebben we eerst van een waterval af kunnen glijden en daarna van een 11 meter hoge rots in het water kunnen springen, geweldig!!

Dalat hebben we uiteindelijk moeten verruilen voor Nha Trang. Waar Dalat misschien wel de moooste stad was, was Nha Trang overduidelijk de meest verschrikkelijke. De Vietnameze regering wilde hier een grootvakantie oord van maken, maar dat scheen alleen in goede aard te vallen bij de Russen. Doordat de stad vol zit met Russen, is de bevolking ook veeeeel minder aardig geworden en hangt er een verschrikkelijke sfeer. De volgende morgen zijn we dan ook weer direct door gereden, afrader voor iedereen!! We zijn gisteravond aangekomen in Bai Xep, en de relaxte Vietnameze sfeer heb ik hier weer terug kunnen vinden. Ons hostel ligt direct aan het strand, het eten is verrukkelijk, de bedden zijn prima en het bier is koud.

Aantal mechanic bezoekjes tot nu toe:
1 kapotte motor (mechanisch) (Kyle)
1 lekke band (jorn)
1 kapotte achterrem (Kyle)
1 kapotte voorrem (Kyle)
2 kapotte spiegels (Bram en Kyle)
2x olie vervangen

Een hoop gedoe, maar wat een geweldige tijd!

Tot snel weer,
Bram.

Hallo Cambodja!!

Als eerste, zoals vele van jullie waarschijnlijk al weten: mijn telefoon is gestolen.. Op die telefoon stond al een update voor een blog, maar dat moet ik nu dus opnieuw gaan typen en daarom duurde het wel langer, excuses!

Vanuit Pakse vertrok de bus die me naar de 4000 eilanden van Laos bracht en ik verbleef op Don Det, het backpackers eiland. Don Det stond voornamelijk in het teken van niks doen en van de 6 dagen daar heb ik dan ook slechts 1 dag wat actiefs gedaan. Die dag ben ik gaan kajakken rond het eiland. De eindbestemming van het kajakken was een mega grote waterval. Dit is dan ook de enige waterval die er is in de Mekong River dus dat is vrij speciaal! Na Don Det ben ik richting Siem Reap gegaan, de thuisbasis van de wereldberoemde Angkor Wat tempels. Dit betekent ook dat ik inmiddels in land Nummer drie ben aangekomen: Cambodja! De dag begon met het bekijken van een zonsopgang boven Angkor Wat (gelijknamige en belangrijkste tempel van het gebied). Na het rondkijken in die tempel ben ik door mijn privé tuktuk chauffeur naar de Bayon tempel gebracht, de tempel die wordt gekenmerkt door de 216 gezichten die verwerkt zijn in muren van de tempel. Vervolgens ben ik naar Tha Prohm tempel gegaan, de tempel waar Tomb Raider is opgenomen en die gekenmerkt wordt door de ongelofelijk grote bomen die over de muren van de tempel groeien.

De volgende bestemming was Battambang, dat na de hoofdstad de grootste stad van Cambodja is. In Battambang ligt een treinrails die verschillende dorpjes met elkaar verbind doormiddel van een bambootrein. Een erg bijzondere ervaring op een bamboe platform die nog verrassend snel ging! In Battambang is ook een killing cave. Zo’n dertig jaar geleden heeft de regering van Cambodja 1/3 van de bevolking gedood. De mensen die gedood werden waren de mensen die als slim werden gezien, dus mensen die bijvoorbeeld gestudeerd hadden, maar ook mensen die een bril droegen want die zager er slim uit. Bij deze killing cave werden de gevangenen naar de bovenkant van de grot gebracht en naar beneden gegooid. De mensen die het overleefde moesten onderin wachten op de dood omdat ze geen eten of drinken kregen. Een bijzonder indrukwekkende ervaring die ik over een aantal dagen opnieuw ga beleven omdat ik dan naar de grootste killing field van Cambodja ga.

Maar, vanaf Battambang ging de nachtbus eerst naar Sihanoukville, een havenstadje waar ik slechts de middag heb doorgebracht. De volgende ochtend vertrok de boot namelijk naar een eiland waar geen ander woord voor is dan paradijs. Het eiland, genaamd Koh Rong, heeft geen wegen en bestaat dus ook alleen uit zandpaden. Het zand is spier en spierwit en het water is zo blauw en doorzichtig dat het bijna turquoise lijkt. Ik heb op dag twee een dagtour gedaan voor 10 dollar waarin ik eerst ben gaan snorkelen, daarna zijn we gaan vissen en de vangst is vervolgens op de barbecue gegaan, dat door het personeel werd geregeld zodat wij konden genieten op het mooiste strand van het eiland. Na zonsondergang vertrok de boot naar en ander strand waar we de mogelijkheid hadden om met plankton te zwemmen. Als ik mijn armen door het water bewoog ontstonden er overal lichtjes, een hele bijzondere ervaring.

De dag werd helaas pijnlijk afgesloten toen mijn telefoon, inclusief alle vakantiefoto’s op het toestel (heb mijn gopro nog). In Vietnam zal ik weer beschikken over een telefoonnummer, daar zal ik de 7de arriveren!

Ik hoop op veel reacties, mis het thuisfront toch wel inmiddels!!

Happy Newyear

Ik werd vanochtend wakker en toen dacht ik: shit, ik moet mijn blog nodig bijwerken.. Na Laung Prabang benik namelijk naar Vang Vieng gegaan en de grootste activiteit die ik daar heb ondernomen is het tuben. De dag begon met drinken bij de eerste bar, 100 meter over de rivier dobberen en aankomen bij bar 2. Dat waren helaas de enige barren (het is niet meer wat het was) en daarna heb ik ongeveer 3 uur in mijn tube gelegen en genoten van de prachtige omgeving. Vang Vieng was wel erg toeristisch de toen ik vertrok om richting Vientiane te gaan vond ik dat dan ook helemaal niet erg, het was leuk maar niet helemaal mijn ding. Vientiane is de hoofdstad van Laos, maar met de 250 duizend mensen die er wonen is het niks vergeleken met de andere hoofdsteden van Zuid Oost Azië. Vientiane heb ik dan ook in 1 dag gezien en was dus qua stad niet heel bijzonder. Ik ben naar een museun geweest dat in het teken stond van de mijnen en bommen die nog overal op het platte land van Laos liggen, dat was wel heel erg indrukwekkend. Zien hoe mensen leven met en rond de bommen is toch wel erg apart.

Na Vientiane kwam ik in het zuidelijke deel van Laos, en wat is het prachtig. De eerste stop van Tha Khaek, waar ik een vierdaagse motorbike tocht heb gedaan en 550 kilometer heb afgelegd. Verschillende prachtige meertjes om in te zwemmen, zoals een coolspring waar de locals massaal verzamelde om een goed koude duik te nemen, en grotten waren de belangrijkste activiteiten tijdens deze tocht. De grot waar het uiteindelijk allemaal om gaat is de Kong Lor Cave. Door deze grot loopt een rivier die je met een bootje kunt bevaren, maar waar je in andere grotten vaak zelf (of door de bootmeneer) moet peddelen, moet je door deze grot met een boot met motoraandrijving. De grot is 8 kilometer lang en de rivier is geen kleine stroom met water en wat rotsen maar een serieuze rivier, op sommige plekken zelfs 20 meter breed. De grot is daarnaast op veel plekken 50 meter hoog en dus echt ongelofelijk grot. (Hehe).

Na vier dagen in de omgeving van Tha Khaek doorgebracht te hebben, waar de laatste dag ook in het teken stond van het begin van de viering van Laos nieuwjaar, ben ik met de nachtbus naar Pakse gegaan. In Pakse ben ik aangekomen bij een hostel en toen ik de hosteleigenaar vroeg waar een mooie waterval in de buurt is antwoorden ze met dat ik een motor moest huren en naar een waterval moest gaan die 25 km verderop lag. Nu had ik dus net 550 km op een motor gereden, waardoor ik dus ook zei dat ik liever geen motor wilde huren. Toen ik vroeg wat een tuktuk zou kosten lachte ze me uit en zei ze dat het veel te duur zou zijn. Van het een kwam het ander, en een half uur later zat ik met haar en haar hele familie in de pick up truck richting de waterval. Onderweg zijn we met ongeveer 500 emmers water, waterballonnen en tuinslangen bekogel. Zo vieren de aziaten het nieuwe jaar: watergevecht!! Bij de waterval hebben we biertjes gedronken en een hele hoop gegeten. Na een aantal uur was het tijd om weer te gaan en toen ik vroeg waar we heen gingen was het antwoord: concert, you will like! Nou, I liked it!! Het was inderdaad een concert, met brandblussers op t plafond die continu aan stonden, emmers water die door het publiek vlogen, bierblikjes met bekertjes erop zodat er geen water in het bier kwam, en alleen maar lachende Aziaten die natuurlijk met de langste jongen die aanwezig was (en ook nog eens blank) op de foto moesten!

Vandaag gaan we bij het hostel van met de eigenaar en haar familie biertjes drinken en weer lekker eten, wat een top hostel!!

Foto's worden vandaag ook op mijn blog gezet, tot snel maar weer!

Luang Prabang

Na de Gibbon Experience heb ik de slowboat gepakt die van Huay Xai naar Luang Prabang vaart. De boot duurt er twee dagen over: de eerste dag 5 uur en de tweede dag 8 uur. Luang Prabang is een van de grote steden in Laos maar nog erg authentiek. Er leven een hoop monniken, die iedere ochtend op straat eten krijgen van mensen langs de weg. Omdat alle tempels nog in een goede en orginele staat zijn is Luang Prabang door UNESCO ook uitgeroepen tot World Heritage site. Het meest bijzondere aan Luang Prabang vond ik echter de Kuang Si watervallen. Deze watervallen waren voor mij zeker de mooiste die ik tot nu toe gezien heb en ik denk dat ze een goede kans maken in het zijn van de mooiste watervallen die ik hier überhaupt ga zien. Het water was turquoise, het was toegestaan om te zwemmen en de foto's zijn fantastisch geworden! De avonden stonden in het teken van de nacht markt, een drankje doen in de backpackers bar Utopia en eindigen in de plaatselijke bowlingbaan waar iedereen dronken begon te worden. Ja echt, de bowling baan.. In Luang Prabang heb ik ook opnieuw een massage gehad van een uur waar ik maar liefst 5 euro voor neer moest leggen!!

Ik moet zeggen dat ik inmiddels al wat gieriger geworden ben. Doordat het overal zo goedkoop is zijn hostels voor 6 / 7 euro inmiddels toch wel aan de dure kant. Daarnaast heb ik gister op de markt iets gekocht wat eigenlijk 50.000 was, maar dat heb ik omlaag weten te krijgen naar maar liefst 45000!! Ofterwijl: 50 eurocent... Wat gebeurt er met me...

Na een dag aan het zwembad gelegen te hebben, hebben we ervoor gekozen om richting Vang Vieng te gaan. Vang Vieng is bekend om haar natuur maar nog meer om het tuben. Tijdens het tuben drijf je in een rubberen band de rivier af en langs de rivier staan verschillende barretjes waar je kunt stoppen voor een drankje. Ik weet nog niet zeker wat ik daarna ga doen maar de kans dat ik naar Vientiane ga is zeer aanwezig.

Foto's van de geweldige waterval en de rest van de dagen komen er ook ieder monent op!

The Gibbon Experience

Ik besluit bij deze om voor mijn blog een soort dagboekje bij te houden in de komende drie dagen. Deze ervaring is zo bijzonder dat ik bang ben niet alles te kunnen beschrijven wanneer ik terug ben namelijk, haha!

29 maart 20:40

Dag 1 zit er nu op. Ik zou van te voren denken: whut, kwart voor 9, nu al? Maar aangezien ik in een boomhut lig op 40 meter hoogte en er niks om me heen is behalve jungle, betekent dat dat het al ongeveer 2 uur pikdonker is! Vanochtend heb ik een rit gehad van 2.5 uur in een pickup truk. "It's gonna be a little bumpy" uit de mond van een Aziaat horen is hetzelfde als vragen om een beetje pittig: vliegen door die pick up truck!! Na een hike van ongeveer 2 uur kwamen aan bij de eerste zipline, en wauw, wat een gevoel en moment. Het zo hoog boven de jungle hangen, de wind in je gezicht en het gevoel van geen zwaartekracht om je heen is toch wel heel bijzonder. Na wat hikes en ziplines arriveerde we dan bij onze eerste boomhut, en wat is het geweldig! Een uitzicht waar je u tegen zegt en een balkon met een douche!! In je blote kont douchen op 40 meter hoogte midden in de jungle, wie kan dat nou zeggen!! Na een tijdje werd er eten binnengebracht via de ziplines, hebben we koffie en thee gedronken en lig in nu dan in mijn bedje. Wat een dag!

30-03-2016 21:00

Vanochtend ben ik rond half 7 gewekt door het geweldige geluid van zingende gibbons. Na een relaxt ochtendje met ontbijt en koffie zijn we rond 9 uur weer op pad gegaan. We zijn begonnen met een hike van 2 uur richting een waterval waarin we konden zwemmen. Na de lunch zijn we op pad gegaan naar onze volgende boomhut. In een rit van 5 ziplines van ongeveer 300 tot 400 meter lang en dezelfde hoogte bereikte we na 2 uur onze nieuwe slaapplek en het blijft bijzonder om deze hutten te zien. Het duurt langer dan een jaar om er een te maken en het dak moet ieder jaar eenmalig vervangen worden. Na een kop koffie hebben we onze backpacks achter gelaten in de boomhut en zijn we een rondjs gaan maken van ongeveer 8 ziplines met daartussen de langste die er is, een van 500 meter.

Rond 5 uur waren we terug bij de boomhut, hebben we avondeten (dat gekookt en gebracht wordt door locals) op en heb ik nogmaals mogen genieten van een douche met het beste uitzicht ooit.

Morgen vertrekken we weer rond 9 uur en zullen we terug hiken naar het begin waar een pick-up truck ons in een 2.5 uur durende rit terug zal brengen naar het dorpje. Maar eerst nog een goede nachtrust, op een tweepersoons matras, in de jungle van laos, in een boomhut op 150 meter hoogte. Wat een lijstje!!

31-03-2016 23:00

Terug in het hostel en een beetje bijgekomen van alle gekkigheid. Wat een geweldige ervaring. Achteraf besef ik eigenlijk nog beter hoe ontzettend speciaal dit was en dat geeft toch wel een bijzonder gevoel. Ik ga zo naar bed toe en pak morgen een tweedaagse slowboat naar Luang Prabang, verder Laos in.

Ik ga proberen snel weer wat op mijn blog te posten en hoop dat jullie nog niet gek van me worden!!

Chiang Rai: WAUW

Sawatdee khrap!

Na mijn laatste bericht vertrok ik naar Pai. Een dorp in de bergen in het Noorden van Thailand. Pai staat bekent om haar relaxte sfeer, waar het hippie gehalte de laatste jaren erg gestegen is. Naar mijn mening was het hippie gehalte te hoog, de stad liep vol met mensen die heel hard hun best deden om eruit te zien alsof het ze allemaal niks boeit, een beetje tegenstrijdig dus. De eerste 2 nachten sliepen in we in het circus hostel, een vrij bekend hostel dat zijn naam eer aan doet. In het Kronenburg park staat wel eens een verdwaalde hippie met een hoelahoep te hippiën, die zou zich compleet thuis voelen in dit hostel. Na twee nachten hebben we met 4 jongens besloten om een huisje te huren die we niet hoefde te delen met andere, een goede nachtrust was ook wel een x fijn. Uiteindelijk heeft Pai wel degelijk hele mooie herinneringen gecreëerd. Met een scooter de bergen bekennen was fantastisch, we hebben een hotspring bezocht en de pai canyon (met zonsondergang) was adembenemend!

Na een 4 nachten ben ik samen met Erik en Jorn richting Chiang Rai vertrokken en wauw, wat een geweldige plek. Het toeristen gehalte is hier lager dan in de andere steden, maar het hostel is meer dan perfect en is dan ook een leuke plek om mensen te ontmoeten. We besloten om 2 nachten te boeken, maar dat zijn er uiteindelijk 6 geworden. Wat. Een. Fantastische. Plek!! De natuur hier is groener dan in de plekken waar ik eerder ben geweest, waardoor we eindelijk mooie rijstvelden hebben kunnen zien. Wat ook zeer bijzonder is: de waterval Khon Kurn staat niet droog, een waterval van 70 meter hoog waar we een vervrissende duik hebben kunnen nemen. De hoeveelheid activiteiten die we hier hebben gedaan is ongelofelijk, ik ben zelf naar een theeplantage geweest, ik heb met Erik (wiens ouders Chinees zijn) een chinees dorpje in de bergen bezocht met opnieuw een adembenemend uitzicht, we hebben de golden triangle bezocht, het punt waar de Mekong River onderscheid maakt tussen Thailand, Laos en Myanmar. Maar, het mooiste aan Chiang Rai was misschien wel haar avondmarkt. Een groot plein, met eettentjes langs de rand, tafeltjes in het midden en een podium met diverse optredens. 7 avonden op rij heb ik hier genoten van alle soorten etenswaren die je maar kunt bedenken, geweldig!

Vandaag, maandag 28 maart, heb ik helaas afscheid moeten nemen van Jorn, die zijn reis gaat vervolgen naar de eilanden van Thailand. Erik zal ik morgen gedag zeggen, die zal morgen de slowboat pakken naar Luang Prabang, Laos. Ik zal geen van beide jongens gaan vergezellen want dat waar ik van te voren van droomde om te doen zal dinsdag werkelijkheid worden: The Gibbon Experience. Drie dagen jungle, 2 nachten slapen in boomhutten om tientallen meters hoog, hikes die diep de jungle in gaan maar het gaafste van alles: een 15 kilometer lange verbinding van ziplines door de bomen heen! Voor meer duidelijkheid: google! Of wachten op mijn volgende bericht!

De reis in mijn eentje gaat nu dan toch echt beginnen en wat is het spannend. Gezonde spanning, maar wel spannend!! Ik hoop in het weekend wat te kunnen posten over deze geweldige ervaring!